Suvisaariston Vesiosuuskunta – Sommarö Vattenandelslag  20 vuotta -20 år

Tekstit ja kuvat: Eeva Simola-Erholtz

Helteinen 20-vuotisjuhlapäivä

Suvisaariston vesiosuuskunnan 20-vuotista toimikautta juhlittiin elokuun puolivälissä 2020. Helteessä, koronan lisäksi.

Vesi- ja viemäriverkoston rakennustöiden alkaessa vuonna 2000 osalla asukkaista oli vedessä vaihtelevasti ruostetta, radonia tai suolaa. Moni kaivo ehtyi kesällä. Rannikkovedet olivat pahasti rehevöityneet pitkäaikaisista valumista.

Juhla alkoi jo Vikingaborgin pihalta.  Harmonikkataiteilija Viivi Maria Saarenkylä istui terassin ylätasanteella ja antoi harmonikkansa soida jo osallistujien saapuessa paikalle. Sieltä terassilta käsin Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Heikki Sirelius toivotti juhlaväen tervetulleeksi ja loi katsauksen menneisiin.

Tervetuliaispuhe1.jpg

Suvisaariston vesiosuuskunnan 20-vuotisjuhlat 15.8.2020. Hallituksen puheenjohtaja Heikki Sirelius (rapuilla vas.) piti tervetuliaispuheen.

Tervetuliaispuhe2.jpg

Vesiosuuskunnan 20-vuotisjuhlan osallistujia kuuntelemassa tervetuliaispuhetta Vikingaborgin pihalla.

Teatteria ja visailua omista kokemuksista

Juhlassa suvisaaristolaiset jakoivat auliisti kokemuksiaan yhtäältä niistä ajoista, jolloin olivat oman kaivoveden varassa ja toisaalta osuuskuntaveden tulosta. Pitkäaikaisen entisen suvisaarelaisen Tuomas Hannikaisen paikalle tuoma Tarinateatteri puki kokemukset playback-teatterin muotoon. Hannikainen myös vastasi esityksen musiikista.

Lyhyitä teatteriesityksiä teki kolme näyttelijää ohjaajansa, tämän teatterimuodon Suomen-uranuurtajan Päivi Rahmelin johdolla. Esitys sai runsaasti erinomaista ja ihastunutta palautetta.

Kokemuksista jäivät mieleen Vesiosuuskunnan hallituksen puheenjohtajan kylpyhuonekalusteet. Ne oli kaivovesi värjännyt ruskeiksi.

Toisessa perheessä oli kehitetty käsite ”Suvisaariston-valkea”. Sen talon pyykki oli pesun jäljiltä kellertävän ruskeaa kaivoveden laadusta johtuen.

Osuuskuntaveden tunnistuskisa oli visainen. Kourallinen kilpailijoita yritti tunnistaa sen kolmesta eri vedestä. Voitto meni kesäsaaristolaisen mukana Saksaan.

Joissakin perheissä oman kaivon vesi koettiin eri tavoin, Tuuli Luukas kertoi: Puhdas vesi lisää Tuulin mielestä elämän laatua. 30 vuotta sitten hänen isänsä mielestä oman kaivon silloista putkivettä parempaa ei voisi olla.

Keskustelua.jpg

Päivi Rahmel kyseli Heikki Sireliukselta Vesiosuuskunnan jäsenhankinnan alkumetreistä.

Sommarö-valssi ja taidemusiikkia

Vuoden harmonikkataiteilijaksikin valitun Saarenkylän repertuaari oli laaja. Kuulimme niin argentiinalaisia tangoja ja modernia klassista harmonikkamusiikkia kuin saaristovalsseja ja Metsäkukkia. Saarenkylän taidokasta soittoa kuunneltiin nauttien.

Saarenkylä oli myös tutustunut pyynnöstäni myös Sommarö-valssiin. Sen hän opetti juhlayleisölle, jolle oli jaettu valssin sanat ja sävel. Tuntui mukavalta nähdä ja kuulla sommaröläisten laulavan ”valssinsa” yhdessä.

Valssin sävel on Reino Markkulan, sanat ovat Pallen eli Reino Hirvisepän käsialaa. Kappale löytyy Sommarö-Seuran vuosikirjasta 1989, sivuilta 50-51.

Harmonikkataiteilija Viivi Maria Saarenkylä opetti ja säesti Sommarö-valssin.

Juhlijoita odotettua vähemmän

Juhlaa jatkui lähes viisi tuntia. Saarenkylän harmonikka olisi soinut tanssienkin säestykseksi.

Helteinen ilta ja hellejakson lämmittämä Vikingaborg olivat liian kuumat tanssimiseen.

Juhlatunnelma, ohjelma ja tarjoilut olivat kaiken kaikkiaan sellaiset, että niistä olisi toivonut useammankin tulevan nauttimaan. Paikalle kerääntyi nimittäin vain osa siitä henkilömäärästä, joka ennakkotietojen mukaan aikoi osallistua juhlaan. No, pystyimme levittäytymään teatteriesitystä seuraamaan ja muutenkin noudattamaan turvavälejä. Useat käyttivät myös maskia.

-Olisivatkohan helle ja korona saaneet osan jättäytymään kotiin?

Osuuskunnan hallitukselle pieni osallistujamäärä tuli yllätyksenä. Saaristokaupalta tilatut suolaiset piiraat, kakut ja muut tarjoamiset olisivat kyllä riittäneet isommallekin osallistujamäärälle.

Osuusvettä 20 vuotta

Kaksi vuosikymmentä ja rapiat on nyt kulunut siitä, kun Suvisaariston vesiosuuskunta – Sommarö vattenandelslag aloitti veden toimituksen Suvisaariston asukkaille ja tietyille saarille, ja ympärivuotisten asukkaiden jäteveden poiston täältä. Niin sanottuun LPS- eli paineviemärijärjestelmään oli haettu mallia Ruotsista, jossa se oli jo tuttu.

Vesiosuuskunta perustettiin lokakuussa 1999. Sen ensimmäiseen hallitukseen kuuluivat perustajajäsenistä Pentti Vanhala, Esko Haasmaa ja Anders Thulé. Joulukuun kokouksessa 1999 päätettiin vuokrata ”toimitilat”: työmaaparakki SViE-järjestön suuren ladon, Ladanin viereltä. Seuraavana päivänä pidetyssä ylimääräisessä Osuuskuntakokouksessa hallitusta laajennettiin ja perustettiin työryhmiä.

Keväällä 2000 Espoon kaupungille esitettiin Osuuskunnan suunnitelmat, ja kaupungilta saatiin takauspäätös ja tukeakin 2,5 miljoonaa markkaa. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi arvioitiin noin 18 miljoonaa markkaa. Urakoitsijat kilpailutettiin, minkä jälkeen runkoverkoston rakentaminen saattoi pikku hiljaa alkaa.

Valtiolta saatiin tukea 0,5 miljoonaa markkaa. Myös Osuuskunnan jäsenet olivat hankkeen rahoittajia. Vuonna 2001 liittymissopimuksia oli 220. Loppuvuodesta 2020 sopimuksia oli 513, joista liki sata oli saarten kesävesiliittymiä.

Rannikkovesien tilaa on seurattu ja se vaihtelee edelleen, mutta suunta on parempaan päin.